การเรียนรู้ด้วยแบบจำลองเป็นฐานเพื่อส่งเสริมความเข้าใจมโนทัศน์โลกและการเปลี่ยนแปลงของสามเณรนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2
Main Article Content
Abstract
Monthira Somprasong and Pattawan Narjaikaew
รับบทความ: 14 สิงหาคม 2568; แก้ไขบทความ: 21 กันยายน 2568; ยอมรับตีพิมพ์: 26 กันยายน 2568; Abstract online: 26 กันยายน 2568
บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความเข้าใจมโนทัศน์โลกและการเปลี่ยนแปลง ก่อนเรียนและหลังเรียน ของสามเณรนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โดยใช้การเรียนรู้แบบ จำลองเป็นฐาน กลุ่มเป้าหมายเป็นสามเณรนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ปีการศึกษา 2567 โรงเรียนพระปริยัติธรรมขนาดเล็กแห่งหนึ่งในจังหวัดอุดรธานี จำนวน 15 คน โดยใช้การสุ่มแบบกลุ่ม ใช้แบบแผนการวิจัยกลุ่มเดียวทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผน การจัดการเรียนรู้แบบจำลองเป็นฐาน เรื่อง โลกและการเปลี่ยนแปลง จำนวน 5 แผน 2) แบบทดสอบวัดความเข้าใจมโนทัศน์โลกและการเปลี่ยนแปลง เป็นแบบทดสอบ 2 ระดับ โดยทั้งระดับที่ 1 และระดับที่ 2 เป็นแบบปรนัย 4 ตัวเลือก วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ความถี่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบสมมติฐานโดยการทดสอบ t–test for dependent samples ผลการวิจัยพบว่า นัก-เรียนที่เรียนด้วยแบบจำลองเป็นฐานมีมโนทัศน์ทางวิทยาศาสตร์สูงขึ้นเนื่องจากในขั้นที่ 2 3 และ 4 ที่ส่งเสริมให้นักเรียนได้ลงมือปฏิบัติเพื่อสร้างแบบจำลองทางความคิดของตนเองขึ้นมา นักเรียนมีการแลกเปลี่ยนข้อมูล ลงมือกระทำและเกิดการเปรียบเทียบแบบจำลอง ในระหว่างทำกิจกรรมนักเรียนได้ทำกิจกรรมทั้งแบบเดี่ยวและกลุ่ม ทำให้นักเรียนมีความสัมพันธ์ที่ดีต่อเพื่อนร่วมชั้น มีการส่งเสริมทักษะการสื่อสารและทำงานเป็นกลุ่ม สามเณรมีความเข้าใจมโนทัศน์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยความเข้าใจที่สอดคล้องกับแนวคิดทางวิทยาศาสตร์เพิ่มขึ้นอย่างชัดเจน
คำสำคัญ: การจัดการเรียนรู้แบบจำลองเป็นฐาน มโนทัศน์ โลกและการเปลี่ยนแปลง
Abstract
The purpose of this study was to examine and compare the conceptual understanding of “Earth and Changes” before and after instruction among Matthayomsuksa 2 novice monk students through the implementation of model–based learning. The participants were 15 novice monk students enrolled in the 2024 academic year at a small Buddhist secondary school in Udon Thani Province, selected through cluster random sampling. The study employed a one–group pretest–posttest design. Research instruments included 1) five model–based learning lesson plans on “Earth and Its Changes,” and 2) a two–tier, four–option multiple–choice test to assess conceptual understanding. Data were analyzed using frequency, mean, percentage, standard deviation, and a t–test for dependent samples. The findings indicated that students taught through model–based learning achieved significantly higher levels of scientific conceptual understanding. The learning improvement was particularly evident in stages 2, 3 and 4 of the model–based learning cycle, where students engaged in hands–on practice, constructed their own mental models, exchanged ideas, and compared models. Both individual and group activities fostered positive peer relationships, communication skills, and collaborative learning. Posttest results showed a statistically significant improvement in conceptual understanding at the .01 level, with a clear increase in scientifically accurate conceptions. Model–based learning effectively enhanced novice monk students’ conceptual understanding of “Earth and Its Changes,” improved their ability to construct scientific models, and promoted teamwork and communication skills.
Keywords: Model–based learning (MBL), Conceptual understanding, Earth and change
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Abraham, M. R. (1992). The Learning Cycle Approach to Science Instruction. USA: National Association for Research in Science Teaching.
Buckley, B. C., Gobert, J. D., Kindfield, A. C., Horwiz, P., Tinker, R. F., Gerlits, B., Wilensky, U., Dede, C., and Willett, J. (2004). Model–based teaching and learning with BiologicaTM: What do they learn? How do they learn? How do we know? Journal of Science Education and Techno-logy 13(1): 23–41.
Chantraukrit, P. (2013). Development of an Instructional Model Integrating the Argument–Driven Inquiry Model and Model–Based Learning to Enhance Scientific Literacy and Rationality of Lower Secondary School Students. Doctoral Dissertation in Curriculum and Instruction. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Chitchayavanich, K. (2019). Instructional Management. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Clement, P. (2007). Introducing the cell concept with both animal and plant cells: A historical and didactic approach. Science and Education 16(3–5): 423–440.
Coll, R. K. (1999). Learners’ Mental Models of Chemical Bonding. Perth: Curtin University of Technology.
Coll, R. K. (2006). Metaphor and Analogy in Science Education. Netherlands: Springer.
Costu, B., Ayas, A., and Niaz, M. (2012). Investigating the effectiveness of a POE–based teaching activity on students’ understanding of condensation. Instructional Science 40(1): 47–67.
Gilbert, J. K., and Ireton, S. W. (2003). Understanding Models in Earth and Space Science. Arlington: NSTA.
Harrison, A. G., and De Jong, O. (2005). Exploring the use of multiple analogical models when teaching and learning chemical equilibrium. Journal of Research in Science Teaching 42(10): 1135–1159.
Kose, S. (2008). Diagnosing student misconceptions: Using drawings as a research method. World Applied Sciences Journal 3(2): 283–293.
Laohapaibul, P. (1994). Teaching Science in Secondary Schools. Chiang Mai: Chiang Mai Commercial Press. (in Thai)
Moutinho, S., Moura, R., and Vasconcelos, C. (2017). Contributions of model–based learning to the restructuring of gradua-tion students’ mental models on natural hazards. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education 13(7): 3043–3068.
Najang, K. (2011). Effects of Using Model–Centered Instruction Sequence on Ability in Making Scientific Model and Concepts of Laws of Motion and Types of Motion of Upper Secondary School Students. Master’s Thesis in Science Education. Bangkok: Chulalongkorn University. (in Thai)
Phothisak, P. (2015). The Development of Grade–11 Student’s Mental Models in Rate of Reaction through Model–Based Inquiry Activities. Master’s Thesis in Science Education. Bangkok: Kasetsart University. (in Thai)
Prapachaunchom, T., Suratruangchai, V., and Thongsorn, P. (2020). The development of scientific concepts and attitude toward sciences of grade 5 students by inquiry–based learning according to Borich and other model. Journal of Educational Review 7(1): 172–184. (in Thai)
Satchaket, S. (2019). Development of grade 7 students’ conceptions of heat and matter change using simulated situations. Journal of Educational and Human Development 3(2): 72–80. (in Thai)